Učení je mučení, ale přináší lepší budoucnost. (Caroline) Vím, že nic nevím. (Sókratés)

Zbytečně strávený čas ve škole

3. října 2012 v 19:40 | Caroline |  Úvahy o škole
Zbytečně strávený čas ve škole
Mnozí se mnou zřejmě budou souhlasit. A s čím? Proškrtat předměty, které se učí na základních školách. Nemyslím tím, pro radost jiných, například matematiku či český jazyk. Myslím úplně obyčejné předměty jako je výtvarná výchova, pracovní činnosti, výchova ke zdraví, hudební výchova.

Zbytečně strávený čas ve škole
Proč? Nevím, jak se děje u vás, ale my o těchto hodinách skoro nic důležitého neděláme. Spíše neděláme nic, co by se nám jednou mohlo hodit. Mnozí se mnou nebudou možná souhlasit, ale na každé škole je to jiné.
Výtvarná výchova. Pracovní činnosti. Hudební výchova. Tři zbytečné předměty, které požírají rovnou tři hodiny. Neříkám, že bych je úplně zrušila, ale omezila bych je tak maximálně do 6. Ročníku. Proč? Na druhém stupni přibývají povinnosti a hodiny. Učitelé na nás požadují víc věcí, ale kde na ně máme brát čas? Chápu, že někteří to pochopí tak, že bych chtěla, aby bylo víc času na společenský život či možnosti být na počítači, tak to prosím neberte. Osobně mám společenský život na nule, a proto mi o to nejde. Jde mi o to získat, pro někoho jako jsem třeba já, možnost mít více času na přípravu věcí do školy, učení a podobných věcí. Jak říká jedno známé pořekadlo: "Nejdřív práce a pak zábava.".
Také mi vadí trávit čas ve škole při "nic nedělání". Pár příkladů. O hudební výchovu nám učitel maximálně ukázal pár písniček, které se mu líbily, pak se nás snažil zabavit filmem, případně jsme dostali rovnou notebooky a měli jsme volnou hodinu. Letos je to jiné. Dostali jsme novou učitelku, která když zjistila, že nic neumíme, přímo se zhrozila. Myslím si, že v devátém ročníku je už celkem k ničemu učit se noty a podobné věci. Jen můj názor.
Pracovní činnosti. Řekněme, že bych mohla dostat diplom ze zametání a za práci kolem růží (stříhání, okopávání). Děláme to pořád a tyto aktivity se pořád akorát střídají. Občas ty růže dokonce i lituji. Proč? Máme pracovní činnosti, tento rok to vyhrály pouze deváté ročníky, ale minulý školní rok se jednalo hned o tři ročníky po dvou třídách, takže si vezměte, jak ty dané růže byly okopávány každý den a jednou dokonce dvakrát za sebou. Chudáci růže, které tam kvetou aspoň dvacet let. Navíc když vidím "výkon" svých spolužáků, tak se divím, že těch dvacet let to vůbec přežily. Máme sice velkou zahradu se skleníkem a malým opravdu malým políčkem, jenomže na políčko ani do skleníku si nic zasadit nemůžeme, všechno si tam pěstuje školník a mi se můžeme o to akorát postarat. Takže školník je tam svým způsobem na nic, protože máme ještě jednoho, dá se říct školníka a ten opravuje vše možné. Jediné, co dělá je vybírání sběru papírů. Tak proč se aspoň o tu zahradu nějak nepostará? Jednou za čas poseká trávu a to stejně někdy dělá jeden ze správců hřiště. To jsem hodně odbočila. Vrátíme se zpátky. Následuje výtvarná výchova. Z počátku měla naše paní učitelka jistou snahu a stále se snaží a snaha se oceňuje. Ale komu by se chtělo malovat, zvláště pokud jste tak umělecky "nadaní" jako já.
Dále hodiny typu Výchova ke … Ještě bych překousla hodiny výchovy k občanství, kde se učíme alespoň zajímavé a důležité věci o České republice, ale výchova ke zdraví, kterou máme v šestém a devátém ročníku, tu už asi nepřekousnu. V šestém ročníku se učila pyramida potravin a sexuální výchova, kdy nám vlastně nic nevysvětlila, jen dokola opakovala, jak se musíme mít všichni rádi. Nejlepší byl test. Ten si pamatuji dodnes. Základní pojmy a popis. Doufám, že všichni pochopili předchozí větu.
Letos mě čeká bydlení a rodina. Uvidíme, máme stejnou paní učitelku jako v šestém ročníku, tak jsem zvědavá, jaké to letos bude. První hodina se tvářila velice důležitě, psali jsme krátký sloh na téma Prázdniny a k tomu jsme měli namalovat obrázek. Neustále opakovala, jak bude hodnotit: "Souvislost textu, úpravu a taky ten obrázek.". Velice důležitá práce.
Dále bych zmínila informatiku. Když jsem ji měla poprvé, to bylo v šesté třídě, čekala jsem zajímavé informace ohledně programu, dobré tipy a podobně. Spletla jsem se. Tři roky to byly převážně volné hodiny, ve kterých se nic nedělalo, maximálně jednou za čas nám něco ukázal. Nejlepší byly pololetní domácí práce, které v osmé třídě změnily interval na čtvrtletní.
Takže to byl článek o hodinách, které bych nejradši vymazala z rozvrhu. Mnozí se mnou nemusí souhlasit, pouze vyjadřuji svůj názor. Možná ještě připravím krátký článek na téma "Jedeme bez přestávky".

Přikládám svůj aktuální rozvrh hodin:
Pár vysvětlivek:
V sudý týden mám odpolední vyučování dvě, pondělí a středa. V lichý pouze jedno.
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 DRAK DRAK | Web | 3. října 2012 v 19:54 | Reagovat

Hmm, jenže jsou někteří, co mají slabý prospěch a tyhle předměty jim většinou vylepšují průměr...aby neměli jen ty čtyřky. a jak píšeš, na školách je to různé. znám spoustu dětí, co třeba výtvarku milují, protože je to baví, anebo je to jedna z mála věcí ve škole, co jim jde. a taky znám děti, co místo rýče přinesou motyku...těm pracovní činnosti jen propspějí. neřku-li, že je dobré ohmatat si skutečnou práci, člověk pak třeba zjistí, že je lepší se učit a jít studovat, než makat rukama...

2 DRAK DRAK | Web | 3. října 2012 v 19:56 | Reagovat

p.s.náhodou, ten rozvrh je parádní, jen dvě odpoledky a v lichý týden jednu? to bych bral...

3 Caroline Caroline | Web | 3. října 2012 v 19:57 | Reagovat

[2]: Já mám odpoledky rovnou čtyři, když vezmu v potaz ještě kurzy Aj.
Spíš by to chtělo trochu jinak rozložit.

4 Deny Deny | E-mail | Web | 3. října 2012 v 21:22 | Reagovat

Tak co se výchov týče, to nás tam učej.
Na výtvarce učitel furt vymejšlí nějaký kraviny co malovat a kreslit :D Ale jako kraviny, ěm to hold nebaví, díky mému "obrovskému" talentu, že :D
V infošce sme loni brali word a letos historii pc a ted berem hardware a pak budem brát kdo ví co :D
Hudebka - tam věčne zpíváme, pro mě týrání, když neumim zpívat, že :D A noty a tyhle věci, pfm.
Ovšem i přesto mám pocit, že většina z těch věcí mi v životě bude k ničemu (a řekla bych to i jinak).
Možná pracovky, kde se teď učíme o koření a kytkách, no, ale i bez toho by se to přežilo.
Ovšem, mám pocit, že i některý věci ze zemáku či příroďáku a nebo fyziky mi taky k ničemu nebudou, ale co naděláme, že.

5 pedagog pedagog | 4. října 2012 v 0:41 | Reagovat

děti děti, co jen z vás jednou bude :-D

6 míra kapihospital míra kapihospital | 4. října 2012 v 16:47 | Reagovat

ja jsem v 6. a mame kazdej den 6 hodin bez odpoledky ale zase mame výchovu ke zdraví nuda a nuda a nuda :-|

7 es-un-drama es-un-drama | Web | 4. října 2012 v 17:36 | Reagovat

Máš krásný blog a dobrou grafiku :).
Máš úžasný články a přeji ti ještě větší návštěvnost než máš teď ;) .
To já má 2 rozvrhy jeden na lichý a druhý na sudý týden.V sudým mám učení jen do úterý a potom do pátku praxi, buď ranní 6.45-12.55 a nebo odpolední 13.00-19.15 takže pohoda.A v lichý týden učení mučení no :D ,ale tak v páteček mám jen 4 hodiny ,takže cajk :) . Doufám že si vybereš svoji vysněnou školu :)

8 Pájinqa Pájinqa | Web | 4. října 2012 v 18:50 | Reagovat

Máš skvělí blog,a doufám že se Ty budeš stejně jako Já vracet. Jinak s tebou ve velké většině věcí souhlasím, jelikož můj blog je něco jako Deník (ve kterém mino jiné prosedím polovinu dne ve školní lavici) z mého pohledu máme asi jako hodně studentů podobé názory.

9 Katie Katie | Web | 4. října 2012 v 18:50 | Reagovat

Velice pěkná názor a já s tím souhlasím, hudební výchovu jsem nesnášela a to i výtvarku a jiné podobné předměty i ted na střední bych polovinu předmetu vyskrtala ale zase si vem travit ve skole hodinami o kterých musíc davat pozor, protože jsem důlezite. Z toho by ses zbláznila a nedavali by žaci takový pozor. Proto jsou i předmety oddychové jako stupidná hudebka a výtvarka. My měli pestitelky (starali sme se o školní zahradu jako vy) tomu jsme rikali využivani deti =D Přeci jenom nás využívali k okopávání záhonu aby to nemuseli delat jiní =D ..
Toť můj názor =) (omlouvám se za gramatické chyby)

10 Spencer Spencer | E-mail | Web | 4. října 2012 v 21:56 | Reagovat

Tak tedy v něčem s tebou souhlasím a v něčem zase ne :-)
Podle mě, jsou na každé škole zbytečné předměty. Jak já se těšila na střední! A stejně jsem tam měla kupu otřesných předmětů a teď, na vysoké, to není o moc lepší :-D
Já osobně jsem hudebku milovala! A nebyla jsem sama. Měli jsme skvělou vyučující, která s náma probrala látku a pak jsme chvilku zpívali, né na známky jen tak a všichni dohromady, takže ti co neuměli zpívat neměli problém. Na konci hodiny jsme pak měli blok, kdy jsme si pouštěli hudbu, kterou přinesl někdo z nás a to bylo moc fajn :-)
Jinak co se pracovních čiností týká, více mě bavily dílny a to i přesto, že miluji květiny a zahradnictví :-D Neboť vždy, když jsem viděla tu zplundrovanou školní zahradu ... No bylo to něco jako s těmi vašemi růžemi ;-)
Výtvarku jsme mívali také fajn. Vyučující nám s obrázky pomohla a navíc jsme stále jen nekreslili. Dělali jsme třeba batiky, linorit, sošky :-)
Pro mě vždy největším utrpením byl tělocvik. Né že bych se nechtěla hýbat, ale u nás se to vždy řešilo a já jsem holt levá :-D Klidně si půjdu zaběhat, vyrazím na kolo, do bazénu, ale atletika? Gymnastika budiš, ale ta atletika a míčové hry, brr :-D Ale také jsem to přežila.
Já bych naopak do škol vrátila branou výchovu jako měli naši rodičé. Například: první pomoc, jak se chovat při útoku atd. A jinak možná trochu etikety, protože když vidím ve svém okolí, jak občas lidé stravují na veřejnosti, jak chlapci připleskávají holkám dveře před nosem ...
No jde to vše k šípku.

PS: Moc se mi líbí jak píšeš :-) Na tvůj věk je to opravdu chválichodné. Zase se někdy stavím ;-)

11 BloomBloominkaWinxka BloomBloominkaWinxka | 5. října 2012 v 13:52 | Reagovat

máš krásný blog a musím s tebou souhlasit je ta taková nuda a nejede tam internet

12 bloombloominka bloombloominka | 5. října 2012 v 13:53 | Reagovat

ahoj přijmula jsem tvou pozvánku a dala ji taky někomu jinému
1) máš krásný blog
2) máš pravdu z tou školou tam je nuda

13 Charlie Charlie | Web | 7. října 2012 v 11:00 | Reagovat

Já v devítce měla jednou týdně 9 hodin, jednou 8, ostatní dny 7 a jednou jsem šla na nultou.
Ono hodně záleží na které škole jsi a jací jsou tam učitelé a hlavně vedení. Od sedmičky jsme měli "povinně volitelné" předměty. První dva roky jsem si vybrala informatiku. Bavila mě, ale měli jsme ředitele, který se nám v podstatě věnoval jen první a část druhého roku. Vlastně to byl on, kdo nám ukázal blog, práci s PowerPointem a nějaké ty vychytávky ve Wordu a Excellu. Možná ti to přijde jako hlouposti, ale v mé situaci, kdy jsem počítač měla až v té době :-|
V sedmičce a osmičce jsme měli Pracovky. V sedmičce jsme okopávali záhonky, v osmičce jsme měli jeden týden dílny a druhý týden vaření. Z dílen si pamatuju pojmy nárys, půdorys a bokorys a ještě sestrojování nějakého dřevěného válce. Z vaření nemůžu zapomenout na hnusnou kmínovou polívku, která skončila v dřezu a potom výborné slané pečivo, na něhož recept nemůžu najít :-(
V Hudebce jsme zpívali, ve Výtvarce malovali. V Občance jsme více méně nedělali nic, protože jsme měli většinou třídnickou hodinu. Pamatuju si tak čtyři nebo pět popsaných stránek v sešitu A5, jejichž obsah se týkal politiky ČR a Ústavy... Jednu nebo dvě hodiny učitelka věnovala sexuální výchově, kdy nám rozdala letáčky, holky měly navíc bonus ve formě vzorků vložek a tampónů.
Nejhorší pro mě byl tělák. Teda jen některé měsíce. Aktivity, co budem dělat byly rozdělené podle měsíců. Jeden měsíc atletika, druhý gymnastika, třetí jenom volejbal, další jenom florbal, potom jsme chodili ven :-x
Někteří jste tady zmínili první pomoc a etiketu. První pomoci jsme se věnovali v rámci přírodopisu a co se týče etikety to byla jedna hodiny v občance, kdy nám všem učitelka podala ruku.

Základka je od toho, aby naučila od všeho kousek. A možná zároveň nic. Už jsem to psala ale hodně záleží na škole. Někde se učí každá "kravina" zvlášť jako předmět, někde je to smíchané pod jedním. Až vyjdeš základku budeš mít jen ten základ do života. Nejspíš to zní jako fráze, ale je to tak.

Já na základku vzpomínám v dobrém, protože jsem potkala spoustu skvělých lidí a teď když na sebe náhodou narazíme, máme si co říct.

PS: Vůbec jsem neměla v úmyslu psát ti sem takové "dlouhosti". :-D

14 lps-eliska lps-eliska | Web | 7. října 2012 v 15:50 | Reagovat

jo přesně! vůbec nevím k čemu nám jednou bude vědět, co je to rodina, jak zdravě jíst, jak rodina vzniká atd...takoví blboti stejně nikoho nezajímaj!Třeba ČJ se nám hodit bude, taky ale nevím k čemu skáčem do dálky a do výšky, když to taky nepotřebujem.

15 stelly-denik stelly-denik | 7. října 2012 v 16:15 | Reagovat

Tak já souhlasím, i když je fajn, když máme třeba češtinu, matiku pak hudebku a pak chemii a fyziku ... je fajn si při tý hudebce odpočinout ... :) Jinak super blog! :)

16 Christush Christush | Web | 7. října 2012 v 16:49 | Reagovat

Rozvrh máš perfektní oproti tomu, co já mívala od osmé třídy. Teď, v prváku, mám odpoledky tři. Víš, to, že ty hodiny jsou takové, je chyba učitelů. Základní škola připravuje všeobecně všechny děcka jak na průmky, tak na učiliště, tak na gymnázia či lycea. Je proto pochopitelné, že musíš odejít ze základky všestranně připravená. Co se týká výchov, jsou důležité, věř, že pokud pujdeš na kvalitní střední, budeš ráda, že ti alespoň něco na základce řekli. Tělák? Ale no tak, dámy, tys to myslím zrovna nepsala, objevila se stížnost v komentářích. Kam jsme to dopracovali, když se ptáme k čemu nám budou skoky? Jsem ráda za tělák, ikdyž mi to nejde. Mám dvakrát týdně možnost zamakat na všech svalech v činnostech, které si doma prostě nenahradíš a pohyb prospěje každému průměrnému občanu..;) Ale nebojte, až dospějete (a nemyslím to zle) a až poznáte různorodé lidské osudy, tak pochopíte, proč se to učí. Zatím máte hodně úzký pohled na svět, ale on se jednou rozšíří..:)

17 barhuska barhuska | 13. října 2012 v 9:54 | Reagovat

je to skvělí a já s tímto článkem souhlasím

18 Terka Terka | E-mail | Web | 13. října 2012 v 23:22 | Reagovat

Já jsem nikdy VKZ neměla, dozvěděla jsem se o něm v bráchovém rozvrhu (je v osmičce) a netušila jsem co to je a bratr mi to ani nedokázal vysvětlit, protože to sám nevěděl..
Hudebku jsem měla i neměla ráda. Nemám hudební sluch takže když nás učitelka zkoušela z nějaké písničky bylo to pro mě dost blbé (učitelka je dcera folklorní zpěvačky Jarmily Šulákové, jestli znáš, ale ona měla asi v uších nějaké špunty, protože jestli neslyšela tu faleš a dala mi pokaždé něco kolem 1ky, tak nevím, nevím..)
Informatiku jsem celkem měla ráda, mohla jsem být na počítačích, ale po tom, co jsem si založila facebook nám učitel (měli jsme ho i na matiku) oznámil, že nás má možnost sledovat, jakože ve smyslu kde to trajdáme a tak.. přijde mi to jako omezování soukromí.. takové divné. Přece, když už nechci, ať lezou na ten facebook, proč ho rovnou nebloknout jako ještě na konci prváku a začátku druháku?:-D

19 Winry Winry | Web | 25. října 2012 v 11:24 | Reagovat

Já bych to na základních školách nechala, přeci jen má to být všeobecné vzdělání.
Ale na střední bych to zrušila, pokud si tedy nevybereš střední, která je zaměřená na hudbku či výtvarku. Já jsem na pedagogické a mám hudebku a výtvarku do čtvrťáku.. Nechápu na co mi bude znát dějiny hudební výchovy a výtvarné výchovy, na co mám fyziku a zeměpis? Atd.. Všude je něco.. A základka je uspávačka, střední je horší a o vysoké škole ani nemluvim..

20 NathMalorin NathMalorin | Web | 4. listopadu 2012 v 17:32 | Reagovat

Pochop, bez těchto předmětů by to nešlo. Má to být všeobecné vzdělání, jak říká Winry. Jsou lidé, kteří jsou graficky a vývarně zaměření a vidí v tom svou budoucnost. My například na druhém stupni děláme úžasné věci ve výtvarce, které se nám téměř všem opravdu líbí a baví nás. Přiznávám, že od té nějaké šesté třídy už u nás HV taky upadá, ale my ji máme zas takovou, že pokud se chceš věnovat přípravě do školy, tak si jí udělej o hodině. No, tak nějak. A co se týče střední, z ní bych to sice úplně nevypálila, ale dala to jako... dobrovolné nebo tak. Určitě by se našel někdo, kdo by tam chodil, ale pokud je jako povinný předmět na ekonomce výtvarka... To je jak hudebka na grafický. Téměř k ničemu.

21 NathMalorin NathMalorin | Web | 4. listopadu 2012 v 17:34 | Reagovat

Jo a, co se týče té reklamy na mém blogu... Věř nebo nevěř, ale jsi první člověk, který reklamu dal skutečně na místo pro ni určenou, za to ti moc děkuji. Nesnáším, když nadávám za komentáře ,,fajn blog. Podívej se na můj'' atp.. Děkuji ti za tvoje ohledy na mé duševní zdraví, a ještě se určitě vrátím :.D

22 Gabrina Gabrina | 2. ledna 2013 v 13:25 | Reagovat

Podle mě máte náhodou rozvrh skvělej.

23 sebastian sebastian | E-mail | 8. srpna 2014 v 13:19 | Reagovat

:-)  :-(  ;-)  :-D  8-O 8-)  :-?  :-x  :-P  :-|  :-!  ???  :D  [:tired:]  O_O

24 klara klara | E-mail | 8. srpna 2014 v 13:21 | Reagovat

:-)

25 Karfigolka Karfigolka | E-mail | Web | 28. srpna 2015 v 14:40 | Reagovat

Záleží jakou školu jste si zvolila. Vso mě zaujala a mám i uplatnění http://www.vso.cz/

26 Lel Lel | E-mail | 24. října 2015 v 20:25 | Reagovat

Tak to jsi pěknej píčus. Jenom proto, že neumíš nakreslit čárku, se nemusí rušit výtvarka. Ty snad chceš mít každý den tvrdé hodiny, ty pozérská nulo? Nechceš mít odpočinek? Tebe bych zavřel do plynu, ty zasranej tlustej kokote.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Moje oblíbené blogy:

Podporuji:
Postcards Exchange